Nuortenelokuvien kilpailu
 
 

PewPewPew

PEWPEWPEW
Ruotsi 2019 | 83 min 
Tekstitys: suomi, englanti 
SUOSITUS: YLI 14-VUOTIAILLE
Ohjaus, käsikirjoitus: Sergey Vasiliev  
Kuvaus: Erik Lindeberg 
Leikkaus: Patrik Forsell 
Musiikki: David Gülich 
Osissa: Hedda Berg, Sigrid Beckman, Ian Braun Henri, Karl Barwe Paul, Matilda Paulsson 
Tuotanto: Sergey Vasiliev | A Dog That Bites, email sergey@adogthatbites.com,
adogthatbites.com
Levitys: A Dog That Bites

 

 

ESITYSAIKA

KE 20.11. KLO 18.30 PLAZA 5

VIERAANA OHJAAJA SERGEY VASILIEV

   

Laulukilpailujen ja missikisojen sijaan nykypäivänä Youtube tarjoaa tien tähteyteen, ja ilman tissejä ei Los Angelesin rannoille ole mitään asiaa. Huomionnälkäiset teinit poseeraavat kameralle ja kilpailevat miljoonien kaltaistensa kanssa. Elokuva seuraa kuuden nuoren elämää ja sosiaalisen median vertauskuvallisen viruksen pernaruttomaista leviämistä.

 

Perhepäivällisen kepeät keskustelut valuvat kuuroille korville, kun tuntemattomat miehet haluavat webkamerashownsa.  Itsetunto paikataan peiliselfiellä, ja omanarvontunto on suoraan verrannollinen seuraajien määrään. Syyttävä sormi osoittaa myös vanhempia, kun Johanin äiti sättii poikaansa kovin sanoin, koska tämän aseita esittelevä Youtube-kanava ei ole yhtä suosittu kuin Justin Bieberin.

Ohjaaja Sergey Vasiliev
Ohjaaja Sergey Vasiliev

 

 

#draama

#nuoruus

#some

#sosiaaliset_ongelmat

   
   

K A T S O J I E N   A R V I O I T A

 
   

Elokuva oli kauniisti tehty. Musiikki oli mainiota ja kiinnostava käsikirjoitus.

L.S., 15 v.

 

50 years ago, Andy Warhol had predicted that “In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes.” 50 years later, it becomes true, yet in an unanticipated way. PewPewPew demonstrates to us the strategies that four youths from Malmö use to become famous. Body, appearance, violence, and sex. These strategies and their effects are powerful and fast-acting drugs that create a short-time pleasurable delusion to escape the loss, depression, and emptiness of modern life. This world, like the film depicts, is increasingly lonely; deep, sincere communication and connection between people are lost in fast social interaction, information overload and fragmentation.

 

Social media produces an illusion of attainable fame and a better life for everyone, particularly naïve, confused, unseen youth. It seemingly closes the gap between celebrity and ordinary people. Being famous, the only recognition of self-worth, means having a perfect life. Obsessing with appearance, being popular among peers, pleasing others, I once have experienced the same thing with the four protagonists. It is a normal phase to go through while building your own identity and value. However, the digital world makes growth more extreme. Under this grim situation, the director has also challenged us to question the responsibility of family and society, apparently, the youths’ families seem more confused, helpless and lost.

 

Most of the time, the camera watches the characters and surroundings in a calm and objective manner, giving a sense of documentary-like reality. The experimental fragmented editing and mix image styles, whether deliberately or accidentally, turn the film into a veritable product of the digital world. Similarly, the rather joyful and light music distracts the deep resignation that the film brings about.

 

Yue, 25 V.